About: Marc-André Dalbavie     Goto   Sponge   Distinct   Permalink

An Entity of Type : ecrm:E21_Person, within Data Space : data.doremus.org associated with source document(s)

Marc-André Dalbavie (born 10 February 1961 at Neuilly-sur-Seine, France) is a French composer. He had his first music lessons at age 6 He attended the Conservatoire de Paris where he studied composition with Marius Constant and orchestration with Pierre Boulez. In 1985 he joined the research department of IRCAM where he studied digital synthesis, computer assisted composition and spectral analysis. In the early 1990s he moved to Berlin. Currently he lives in the town of St. Cyprien and teaches orchestration at Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris.

AttributesValues
type
label
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc Andre Dalbavie
  • Marc André Dalbavie
comment
  • Marc-André Dalbavie (* 10. Februar 1961 in Neuilly-sur-Seine) ist ein französischer Komponist. (de)
  • Marc-André Dalbavie (born 10 February 1961 at Neuilly-sur-Seine, France) is a French composer. He had his first music lessons at age 6 He attended the Conservatoire de Paris where he studied composition with Marius Constant and orchestration with Pierre Boulez. In 1985 he joined the research department of IRCAM where he studied digital synthesis, computer assisted composition and spectral analysis. In the early 1990s he moved to Berlin. Currently he lives in the town of St. Cyprien and teaches orchestration at Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris. (en)
  • Marc-André Dalbavie est un compositeur français né à Neuilly-sur-Seine le 10 février 1961. (fr)
  • Марк-Андре Дальбави́ (фр. Marc-André Dalbavie, 10 февраля 1961, Нёйи-сюр-Сен) — французский композитор. (ru)
  • マーク=アンドレ・ダルバヴィ(Marc-André Dalbavie, 1961年2月10日生まれ) は、フランス、ヌイイ=シュル=セーヌ生まれの現代音楽の作曲家、指揮者。 (ja)
  • Marc-André Dalbavie est un compositeur français né à Neuilly-sur-Seine le 10 février 1961. Il étudie au Conservatoire national supérieur de musique de Paris, où il suit les cours de Michel Philippot pour la composition, de Guy Reibel en électroacoustique, de Betsy Jolas et Claude Ballif en analyse, de Marius Constant pour l'orchestration, de Tristan Murail pour l'informatique musicale et de Pierre Boulez pour la direction d'orchestre Il collabore de 1985 à 1990 aux activités du département de recherche musicale à l'Ircam. Sa première oeuvre réalisée à l'Ircam, diadème, lui vaut une renommée dans le monde entier. De 1992 à 1993, il est résident à Berlin, à l'invitation du Deutscher Akademischer Austauschdienst. De 1995 à 1996, il est à la villa Médicis à Rome. En 1998, il est compositeur en résidence à l’Orchestre de Cleveland pour deux ans, puis en 2000, c'est à l’Orchestre de Minneapolis, et à partir de 2001 et pour quatre saisons, à l’orchestre de Paris. Il est le compositeur à l’honneur du festival Présences de Radio France en 2005. Il est professeur d'orchestration au Conservatoire de Paris depuis 1996 et il reçoit régulièrement les commandes des orchestres les plus prestigieux. 2006 Concerto pour flûte (2006), 17mn Variations orchestrales sur une oeuvre de Janacek pour orchestre (2006), 22mn 2005 Comptines pour choeur d'enfants, piano, un percussionniste et harpe (2005), 10mn Concerto pour piano (2005), 25mn Sinfonietta (2005), 25mn 2004 Axiom pour piano, clarinette, basson et trompette (2004), 15mn La marche des transitoires pour hautbois et dix instruments (2004) Trio pour violon, cor et piano (2004), 16mn 2003 Chants pour 6 voix d'hommes a cappella ou avec ensemble instrumental (2003), 25mn Double jeu pour soprano et ensemble mixte occidental et ensemble mixte d'instruments traditionnels chinois (sheng A, sheng B, Shongruan, daruan, pipa, perc chinoises, yangquin, ehru, zonghu) (2003), 30mn 2002 Ciaccona pour orchestre (2002), 12mn Palimpeste (2002), 14mn The Rocks under the Water pour orchestre (2002), 12mn 2001 Color pour orchestre (2001), 22mn Ligne de fuite à la mémoire de Gérard Grisey (2001), 2mn Mobiles pour 4 choeurs à 4 voix et ensemble instrumental (2001), 44mn 2000 Concertate il suono pour orchestre (2000), 24mn Sextine Cyclus pour soprano et ensemble instrumental (2000) 1999 Antiphonie double concerto pour clarinette et cor de basset (1999), 24mn The Dream of the Unified Space concerto pour orchestre (1999), 22mn 1998 Interlude IV pour hautbois (1998), 13mn [note de programme] 1997 Correspondances pour soprano, alto, baryton, 8 instrumentistes et dispositif électronique (1997) Non-lieu pour choeur de femmes en 4 groupes et ensemble (1997), 23mn 1996 Concerto pour violon et orchestre (1996), 24mn Tactus (1996), 19mn 1995 Offertoire extrait du Requiem de la réconciliation, pour choeur d'hommes et orchestre (1995), 7mn 1994 Concertino pour orchestre baroque (1994), 14mn In Advance of the Broken Time... (1994), 13mn 1993 Interludes II pour trombone basse solo (1993) Interludes III pour trombone ténor solo (1993) Seuils pour soprano et ensemble (1991-1993), 45mn Sextuor (1992-1993), 15mn 1992 Petit interlude pour alto et piano (1992), 2mn Petit interlude pour saxhorn basse en si b ou tuba basse seul (1992), 3mn 1990 Élégie pour flûte seule (1990), 3mn 1989 Impressions, mouvements oratorio pour récitant, choeur, orchestre et dispositif électronique (1989), 42mn Instances pour orchestre symphonique, dispositif électronique et choeur de 12 voix (1991-1989), 40mn 1988 Interludes I 5 pièces pour violon solo (1984-1988), 40mn 1986 Diadèmes pour alto solo transformé, ensemble électronique et ensemble insrumental (1986), 22mn 1985 Les Miroirs transparents pour orchestre (1985), 17mn 1984 Xylèmes pour orchestre sans bois (1984), 17mn 1983 Les Paradis mécaniques (1981-1983), 15mn Poème n°1 pour ensemble (1983), 17mn 1981 Clair-Obscur (1981), (fr)
sameAs
prov:wasDerivedFrom
schema:birthDate
prov:wasAttributedTo
prov:wasGeneratedBy
dbpprop:birthPlace
P98 was born
foaf:name
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc-André Dalbavie
  • Marc Andre Dalbavie
  • Marc André Dalbavie
foaf:gender
  • male (en)
dc:identifier
  • 13943708
  • 20116651
  • 44933
foaf:firstName
  • Marc-André
  • Marc-André
  • Marc-André
  • Marc-André
  • Marc Andre
P131 is identified by
  • Dalbavie, Marc-André (1961)
  • Dalbavie, Marc-André (1961)
  • Dalbavie, Marc-André (1961)
  • Dalbavie, Marc-André (1961)
  • Dalbavie, Marc Andre (1961)
P3 has note
  • Marc-André Dalbavie est un compositeur français né à Neuilly-sur-Seine le 10 février 1961. Il étudie au Conservatoire national supérieur de musique de Paris, où il suit les cours de Michel Philippot pour la composition, de Guy Reibel en électroacoustique, de Betsy Jolas et Claude Ballif en analyse, de Marius Constant pour l'orchestration, de Tristan Murail pour l'informatique musicale et de Pierre Boulez pour la direction d'orchestre Il collabore de 1985 à 1990 aux activités du département de recherche musicale à l'Ircam. Sa première oeuvre réalisée à l'Ircam, diadème, lui vaut une renommée dans le monde entier. De 1992 à 1993, il est résident à Berlin, à l'invitation du Deutscher Akademischer Austauschdienst. De 1995 à 1996, il est à la villa Médicis à Rome. En 1998, il est compositeur en résidence à l’Orchestre de Cleveland pour deux ans, puis en 2000, c'est à l’Orchestre de Minneapolis, et à partir de 2001 et pour quatre saisons, à l’orchestre de Paris. Il est le compositeur à l’honneur du festival Présences de Radio France en 2005. Il est professeur d'orchestration au Conservatoire de Paris depuis 1996 et il reçoit régulièrement les commandes des orchestres les plus prestigieux. 2006 Concerto pour flûte (2006), 17mn Variations orchestrales sur une oeuvre de Janacek pour orchestre (2006), 22mn 2005 Comptines pour choeur d'enfants, piano, un percussionniste et harpe (2005), 10mn Concerto pour piano (2005), 25mn Sinfonietta (2005), 25mn 2004 Axiom pour piano, clarinette, basson et trompette (2004), 15mn La marche des transitoires pour hautbois et dix instruments (2004) Trio pour violon, cor et piano (2004), 16mn 2003 Chants pour 6 voix d'hommes a cappella ou avec ensemble instrumental (2003), 25mn Double jeu pour soprano et ensemble mixte occidental et ensemble mixte d'instruments traditionnels chinois (sheng A, sheng B, Shongruan, daruan, pipa, perc chinoises, yangquin, ehru, zonghu) (2003), 30mn 2002 Ciaccona pour orchestre (2002), 12mn Palimpeste (2002), 14mn The Rocks under the Water pour orchestre (2002), 12mn 2001 Color pour orchestre (2001), 22mn Ligne de fuite à la mémoire de Gérard Grisey (2001), 2mn Mobiles pour 4 choeurs à 4 voix et ensemble instrumental (2001), 44mn 2000 Concertate il suono pour orchestre (2000), 24mn Sextine Cyclus pour soprano et ensemble instrumental (2000) 1999 Antiphonie double concerto pour clarinette et cor de basset (1999), 24mn The Dream of the Unified Space concerto pour orchestre (1999), 22mn 1998 Interlude IV pour hautbois (1998), 13mn [note de programme] 1997 Correspondances pour soprano, alto, baryton, 8 instrumentistes et dispositif électronique (1997) Non-lieu pour choeur de femmes en 4 groupes et ensemble (1997), 23mn 1996 Concerto pour violon et orchestre (1996), 24mn Tactus (1996), 19mn 1995 Offertoire extrait du Requiem de la réconciliation, pour choeur d'hommes et orchestre (1995), 7mn 1994 Concertino pour orchestre baroque (1994), 14mn In Advance of the Broken Time... (1994), 13mn 1993 Interludes II pour trombone basse solo (1993) Interludes III pour trombone ténor solo (1993) Seuils pour soprano et ensemble (1991-1993), 45mn Sextuor (1992-1993), 15mn 1992 Petit interlude pour alto et piano (1992), 2mn Petit interlude pour saxhorn basse en si b ou tuba basse seul (1992), 3mn 1990 Élégie pour flûte seule (1990), 3mn 1989 Impressions, mouvements oratorio pour récitant, choeur, orchestre et dispositif électronique (1989), 42mn Instances pour orchestre symphonique, dispositif électronique et choeur de 12 voix (1991-1989), 40mn 1988 Interludes I 5 pièces pour violon solo (1984-1988), 40mn 1986 Diadèmes pour alto solo transformé, ensemble électronique et ensemble insrumental (1986), 22mn 1985 Les Miroirs transparents pour orchestre (1985), 17mn 1984 Xylèmes pour orchestre sans bois (1984), 17mn 1983 Les Paradis mécaniques (1981-1983), 15mn Poème n°1 pour ensemble (1983), 17mn 1981 Clair-Obscur (1981), (fr)
foaf:isPrimaryTopicOf
foaf:surname
  • Dalbavie
  • Dalbavie
  • Dalbavie
  • Dalbavie
  • Dalbavie
is P14 carried out by of
Faceted Search & Find service v1.16.120 as of Nov 25 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data]
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Nov 25 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-musl), Single-Server Edition (126 GB total memory, 1 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software